Bir Kışlık Domates Hazırlama Hikayesi - Korkmayın Siz de Yapın


Bizim evde ben küçükken yapılan birşey değildi, çevremden de hiç görmedim. Zaten annesinin mutfağa sokmadığı kızlardandım evlenene kadar. Yani uzaylı kadar yabancıydım bu konuya.

Derken Facebook ve Instagram hesaplarını aktif kullanmaya başladıktan sonra yılın bu zamanlarında içleri domates dolu ters çevrilmiş kavanozların fotoğraflarını görmeye başladım. Sanki kadınlar arasında gizliden gizliye bir güç, beceriklilik, şipşaklık yarışı vardı ve de bu domates saklama işi bunun dışa vurumlarından biriydi.(Kedi uzanamadığı ciğere mundar dermiş.)

The Good Wish Blog'un ters dönmüş domates kavanozu


Bazılarının arkasında da bu işi yapan anneler, ev hanımları, çalışan kadınlar, kısaca çeşitli kesimden ve de çok çeşitli bir skalada kadınların mağrur, gururlu ve de kendinden çok emin edayla çektirdikleri bu fotoğraflar zamanla dikkatimi daha da çekmeye başladı. "Kışlık domateslerimiz hazır, afiyetle yiyelim inşallah" temennileri ile doluyor du timeline'larım. El emeği, göz nuru kadınların tek başına gerçekleştirdiği bazen eş dost, bazen akrabalar, bazen de komşular buluşup gerçekleştirdiği bir gelenekti bu aslında. Anadolu geleneği.

Eskiden yılın 12 ayı domates yoktu tabi. Şimdi  var da ne oluyor, kışın domateslerin kimse yüzüne bakmıyor. E o zaman salça var değil mi? E ama o da bir yere kadar, damaklar öz be öz domates sosu istiyor.

Organik yaşam arzusunun yükselişi ile birlikte ve de zamanla daha çok kişinin bu Anadolu geleneğini  yaşatarak, malum kavanoz  fotoğraflarını instagrama koya koya, bu iş artık nesilden nesile geçecek  ve de unutulmayacak diye seviniyorum ben de. Zira bu işi yapmamak ayıp sayılıyor artık, yani şahsen ben eskiden tüm gün dışarıdayım, geç saatte eve geliyorum diyip sıyrılıyordum bu işten ama artık kaçış kalmadı. Vaktimin çoğunda evdeyim, 2 çocuk var, Çanakkale bağlantısı var. Nasıl yapmam ki ben yani ...

En son öylesine instagrama bakarken, arkadaşımın koyduğu domates fotoğraflarına beni mention'laması artık kaçacak yerimin kalmadığın son işaretiydi. "Hepinizi ezicem, çalışıyorsak biz de anayız" notuyla instagrama koyduğu domates ve biber görselleri beni benden aldı.  Ve baktım artık kaçacak yer kalmamış, sıvadım kolları girdim mutfağa.

Sonra hemen geri çıktım. Kavanozlarım vardı ama  temiz "0" kapak gerekiyormuş, steril olması için.  Hepsine 3 tl verip 20 kapak aldım geldim. Tabi ki 20'sini kullanmadım ama böyle satılıyormuş. Satıcı abi, abla 20 tane alıyor genelde ablalar dedi. Ben de bozuntuya vermedim aldım 20 kapağı o şekilde zaten 10 tanesi de 2 tl idi. Dursun bi kenarda dedim.

Kavanozları, kapakları tekrar yıkadım. Kaynar sularda beklettim. Ellerimi 3-5 kez daha yıkadıktan sonra hazırdım . Bu arada tv ekranına youtube u yansıtıp domates videoları izliyordum, bi yandan google'dan arama yapıyor, bir yandan da son kez tüm sosyal medya hesaplarımı bu iş için kontrol ediyordum . Beni bu telaşın içinde gören eşim, hepi topu 2 kiloluk domateslere ve benim gergin halimi gören eşim, " Boşver uğraşma, heba olacak hepsi, uğraştığına değmeyecek..vs " dedi ama bu sefer kararlıydım. Benim çocuklarımın ne günahı var dedim giriştim.
Ben yaptıysam siz de yaparsınız siz de yapın, kesin yapın. Bakın bu iş için yılın son zamanları, hala yapmayan var ise hala 1 hafta kadar daha şansı var . Aaaa yapmıyorum uğraşamam demeyin, olmaz mis gibi domatesleri şipşak hazırlıyacağız hepbirlikte. Kışın da aşırı sağlıklı, yaz domateslerimizi kar yağarken yiyip havamızı atıcaz.

Ben 1.5-2 kg. domates için tarif veriyorum, 20 30 hatta 50 kg'lık domatesten yapan aileleler bile varmış. Bu konuda sınırları siz çizin, siz oynayın. İstediğiniz kadar miktarları arttırarak hazırlayabilirsiniz.

Malzemeler:
1.5-2 kg. domates (Tarla, bağ, bahçe domatesi olsun)
1-2 diş sarımsak
zeytinyağı
bir tutam şeker, bir tutam tuz

Yapılışı:
Domateslerin üzerlerine çizik atıp, kaynar suda 15 dk bekletiyoruz. Bu esnada kabukları kolayca çıkan domatesleri soyup, dilim dilim kesip altı açık ısınmış tenceremize bırakıyoruz. Bir miktar saf zeytinyağı ilave edip ocakta altı tıkırdayana kadar bırakıyoruz. Domatesler suyunu çekince,tat vermesi ve domatesleri koruması için bir miktar şeker ve tuz ilave edip biraz daha pişirmeye bırakıyoruz. Domatesler sos kıvamına yaklaşınca kavanozları hazırlıyoruz. Sosun suyu iyice azaldığında, ocaktan alıp rondada çekiyoruz, tekrar ocağa koyup 1-2 dk daha pişirdikten sonra altı hala açık olan ocaktan kaşık kaşık domatesleri alıp sıcak kavanozları sonuna kadar domateslerle dolduruyoruz. Sıcak su içinden aldığımız temiz kapakları da güzelce kapatıp, kavanozları ters çevirip bir örtü üzerinde bekletiyoruz.
Kışlık Domatesler Hazırlanıyor

Soğuyana kadar bu şekilde bekledikten sonra, domates kavanozlarını buzdolabına alabiliriz. Kapalı halde 8-9 ay  hiç bozulmadan durabildiği rivayeti var. O kısmı henüz deneyimlemedim. Ayrıca kapak açıldıktan sonra maksimum 1 hafta da tüketilmesi gerekiyormuş.

Kışlık Domates Sosu Hazır

Domates çorbalarınızda, kahvaltıda yumurta ile birlikte, yemeklerle, etle pişirip kullanabileceğiniz "mis gibi " domatesleri hazırlamak işte bu kadar kolay.. Haydi şimdi sıra sizde en güzel gülümsemenizle, kavanozlarınızla birlikte boy boy fotoğraflarınızı koyabilirsiniz. :) Ben sabırsızlanıyorum .:)
Hepimize afiyet olsun.


Not: her yiğidin bir yoğurt yiyişi vardır,  bildiğiniz farklı tarifleri, lütfen yoruma eklemeyi unutmayın. . Pratik tarifimi paylaşırsanız da çok sevinirim.

(28 Eylül 2016)Not 2: Yaptığım konservemi denedim, hiç de korktuğum gibi olmadı, aksine çok ama çok lezzetli buldum .Hatta şimdi 4 kilo domates daha aldım, tekrar yapacağım. Tarla domatesi, salçalık domates şeklinde bildiğiniz marketlerden, pazarlardan ta ki hiç tarla domatesi kalmayana dek alıp alıp kavanozlara doldurabilirsiniz.

Not 3: :) İlle de pürüzsüz salça gibi olmasına gerek yok, biraz parçalı da severiz biz derseniz, o zaman hiç rondodan geçirmeyip tencerede suyunu çeken domatesleri sıcağı sıcağına pratik bir şekilde kavanozlara doldurmanız olacak. Son denememde hiç rondodan geçirmedim, menemende süper oldu hmmmm ;)

Sevgiler.

Yorumlar

  1. Yaz sonu, kış öncesi hazırlıklar hiç bitmeseydi. Tarhanası, meyve sebze kurutması, eriştesi, turşusu filan. Güzeldi.

    Salçanın hiç kaynatılmadan, güneşin altında yapılanı harikadır. Bir de öyle bir yöntem var. Ama ister odun ateşinde bakır kazanlarda kaynasın ister duvar üstlerinde üstünde tülbentle güneşte çevrile çevrile mat diye adlandırılarak yapılsın bu salçalar çok lezzet katıyor yemeklere.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel yazmışsınız yine . Güneş'te kuruyan bol vitaminli de oluyotdur ne güzel . Şimdi kornişon turşusu deneyeceğim bizim oğlan çok seviyor ;)

      Sil
  2. Yemek işleri hiç bilmediğim konular:) Sizi tebrik ediyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim. Ben de yeni yeni öğreniyor sayılırım :) . Mutfağı seviyorum ;)

      Sil
  3. Afiyetle yiyin çok güzel görünüyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler az önce yine yaptım ;)

      Sil
    2. Çok teşekkürler az önce yine yaptım ;)

      Sil
  4. blogunuzu yeni keşfettim bende beklerim

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Mantra Nedir? Ne İşe Yarar?

Bilmem Kaç Adımda Tuvalet Eğitimi...Bez Bırakma Denemeleri ve "Mutlu Son" :)

Evde Sağlıklı Çikolata Yapımı